7 tips tegen stress op het werk

Slapeloze nachten, piekeren, prikkelbaarheid….. we hebben het allemaal wel eens. De deadlines, de verantwoordelijkheden die we dragen, een onduidelijke opdracht of gewoon de sfeer binnen een organisatie kunnen stress opwekken. Misschien piekert u zich suf om een taak die u moet uitvoeren, hoe u uw werk moet inplannen of hoe u meer opdrachten binnen kunt krijgen of misschien hebt u het gevoel constant op uw tenen te moeten lopen om aan de verwachtingen van uw baas te kunnen voldoen. Of gaat u misschien met tegenzin naar uw werk, en zit u de hele dag achter een computer en bent u ’s avonds helemaal uitgeput? Herkent u een van deze situaties? Het zijn allemaal vormen van werkstress.

Hoe kunt u werkstress voorkomen of verminderen? Dat kan op diverse manieren. Vandaag geven we u 7 tips waarmee u aan de slag kunt gaan om stress op uw werk te voorkomen of te verminderen. Wilt u meer tips ontvangen, houdt dan onze website en/of onze social media kanalen in de gaten.

Tip1: Beweeg minimaal 30 minuten per dag.

Mensen onderschatten vaak hoe belangrijk bewegen is, vooral mensen die onder veel spanning en stress staan. Wanneer u stress ervaart, maakt uw lichaam stresshormonen aan. Stresshormonen zetten uw lichaam op scherp. Ze bereiden u voor op actie. Wanneer uw lichaam echter constant stresshormonen aanmaakt, maar u niet in actie komt, stapelt uw lichaam zich op met stresshormonen. Dit kan gevolgen hebben voor uw weerstand en uw stemming. Als u regelmatig beweegt, maakt uw lichaam stoffen aan die de aanmaak van stresshormonen verlagen. Endorfine is een voorbeeld hiervan. Bewegen is daarom ook zeer belangrijk wanneer u last hebt van stress. Het zorgt voor een balans in uw drukke leven. U hoeft geen sport te beoefenen. Wandelen of fietsen is een prima manier om uw stresshormonen drastisch te verlagen. Ga echter niet slenteren, maar loop stevig door. Voel dat u zich inspant als u fietst of wandelt. Als u dagelijks minimaal 30 minuten wandelt of fiets merkt u al snel een verschil en heeft u het gevoel even helemaal tot rust te zijn gekomen.

In beweging om stress te voorkomen/verminderen

Tip 2: Registreer uw stress dagelijks.

Stress ontstaat wanneer uw draaglast groter wordt dan uw draagkracht. Dit betekent dat de eisen die u uzelf stelt of die aan u worden gesteld groter zijn dan wat u daadwerkelijk aankunt. Wanneer, waarom en waardoor u plots zo gespannen bent, is niet altijd duidelijk. Om meer inzicht in uw spannings- en stressniveau te krijgen, kunt u uw stress registreren. Noteer hiervoor elke twee uur de volgende zaken voor uzelf: het tijdstip, wat u aan het doen bent en waaraan u denkt op dat moment. Aan de hand van een cijfer van 1 tot 10 waarbij 1 zeer laag is en 10 zeer hoog, kunt u aangeven hoe hoog uw spanning en stress op dat moment is. Houd dit twee weken lang bij. Door uw stress te registreren krijgt u inzicht in wat uw spanning geeft, wat uw stress doet toenemen en welke gedachten hierbij een rol spelen. Dit inzicht stelt u in staat om zelf stappen te ondernemen om uw stress te verminderen.

Tip 3: Vul niet in wat anderen denken.

Heeft u het gevoel dat mensen op straat of op uw werk steeds naar u kijken? Of maakt u zich druk over wat anderen van u denken of van u vinden? Niet doen! Dat is zonde van uw tijd. Denken over wat anderen denken leidt tot spanning en stress. Hoe vaak vult u in wat een ander denkt? Hoe vaak maakt u zich druk over wat een ander van u denkt? Klopt deze gedachte? Hoe kunt u dit weten als u niet in zijn of haar hoofd kunt kijken? Ga eens na hoe vaak u invult wat een ander denkt en probeer dit een halt toe te roepen. Als u écht wilt weten wat een ander denkt, kunt u dit het beste vragen aan deze persoon. Onze eigen gedachten nemen vaak een loopje met ons.

Tip 4: Houd uw telefoon uit uw slaapkamer.

Elektromagnetische straling, zoals de straling van uw mobiele telefoon alsook alle elektrische apparatuur waar stroom op staat, kan uw slaap verstoren. Daarnaast houdt een telefoon u ook alert gedurende nacht. Het geluid van een appje of een reactie op uw Facebook-pagina kan u wakker maken. Misschien bent u wel nieuwsgierig wie gereageerd heeft en gaat u kijken en reageren. Al dit gaat ten kosten van uw slaap. Zorg voor een goede nachtrust. Ban telefoons uit uw slaapkamer en schakel apparatuur zoveel mogelijk uit als u goed wilt slapen. Een goede nachtrust is een basis voor een leven zonder stress.

Tip 5: Steek meer tijd in uw relatie en/of gezin.

Soms neemt uw baan of uw eigen zaak zo veel tijd en energie in beslag, waardoor u al het andere vergeet. U denkt alleen maar aan uw verplichtingen, uw deadlines, targets of schulden of winsten. U vergeet die zaken die écht belangrijk zijn in uw leven: uw partner en eventueel uw kinderen. Wanneer u veel stress ervaart, is het juist belangrijk om tijd te maken voor uw familie of uw relatie. Deze personen zijn belangrijk voor u. Tijd in hen steken geeft u energie. Neem daarom af en toe bewust tijd voor elkaar. Ga wandelen, naar de film of samen uit eten. Doe iets met elkaar. Laat het niet aan het toeval over, maar plan iets!

Tip 6: Stel uw grenzen.

Bent u bang voor conflicten? Heeft u de neiging om het iedereen naar zijn of haar zin te maken? Wilt u iedereen graag te vriend houden? Wilt u anderen niet teleurstellen of voor het hoofd stoten? Staat u snel of altijd klaar voor een ander of voelt u zich snel verantwoordelijk en neemt u hierdoor taken van anderen over? Grenzen stellen is niet altijd gemakkelijk, maar wel belangrijk om stress te voorkomen en/of te beperken. Misschien heeft u uw eigen behoeften en gevoelens jarenlang genegeerd, en weet u niet meer wat u daadwerkelijk voelt. Het is daarom belangrijk om beter te leren voelen. Leer bewust te worden van wat uw grenzen zijn. Ga eens na wat u op een dag of in een week niet prettig vindt. Welke opmerkingen, woorden of grappen vindt u niet fijn om te horen? Welke dingen wilt u dat mensen liever niet aan u vragen? Zijn er geluiden waaraan u zich stoort? Welk gedrag of houding irriteert u? Wat geeft u een onprettig gevoel?

Zodra u uw grenzen kent, gaat u stap voor stap oefenen hoe u hierop kunt reageren. Begin met iets kleins, bijvoorbeeld door aan te geven dat u het niet fijn vindt dat de schoenen van uw man of kinderen in de woonkamer rondslingeren of dat u een opmerking van een vriend of vriendin niet grappig of vervelend vindt. Ga stap voor stap verder met het aangeven van uw eigen grenzen. Hoe meer u oefent, hoe makkelijker het wordt om ook straks uw baas te zeggen dat u deze week niet wilt overwerken of dat u bepaalde taken er echt niet bij kunt hebben.

Grenzen stellen

Tip 7: Bespreek stress of druk die u op uw werk ervaart.

Mensen blijven over het algemeen te lang lopen met stress en druk die ze op hun werk ervaren. Vaak wordt er te laat aan de bel getrokken. Hoewel iedereen stress of druk op het werk ervaart, is te veel stress ongezond. Als u te veel spanning voelt en geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning, is het belangrijk dat u actie onderneemt. Voorkom dat de emmers overstromen. Praat thuis over de druk en stress die u ervaart alsook met collega’s of uw leidinggevende. Deze laatste stap is misschien moeilijk, maar wel zeer belangrijk. Als uw collega’s en/of leidinggevende op de hoogte zijn van waar u tegenaan loopt, kan gezocht worden naar een oplossing. Praten over uw problemen, uw stress of de druk die u ervaart zorgt voor meer rust. Het lucht op! Krop dus niet alles op, maar bespreek het.

Labels: stress, tips,