Corona: Tips om mentaal gezond te blijven

De maatregelen die de overheid heeft genomen om verspreiding van het coronavirus af te remmen, zijn voor iedereen ingrijpend. Quarantaine heeft veel impact op uw dagelijks leven. Het kan lijden tot psychische klachten, zoals eenzaamheid, verveling, angst, onzekerheid, machteloosheid of frustraties. Zorg dat u mentaal gezond blijft met onderstaande tips:

  • Houd structuur in uw dag

Blijf de dingen die u normaal gesproken deed, zoveel mogelijk doen, maar dan op een andere manier. Ga thuis werken, thuis sporten of houd een virtuele theeparty. Houd de regelmaat zo veel mogelijk in uw dag. Sta op tijd op. Blijf niet langer in bed liggen dan gewoonlijk. Loop niet de hele dag rond in uw pyjama, maar kleed u aan. Ontbijt en start u dag. Werkt u van thuis uit? Begin uw werk dan op dezelfde tijd als u gewend bent en vergeet niet om pauzes te nemen.

Heeft u geen werk? Zoek dan een hobby. Ga bijvoorbeeld muziek maken, koken of neem een boek. Stel uzelf een doel, bijvoorbeeld uw spierkracht behouden of elke dag een half uur muziek maken. Maak een dagplanning. Doe dit ook als u kinderen heeft. Laat kinderen weten wanneer ze zich moeten douchen, wanneer ze ontbijten, les hebben, huiswerk moeten maken, maar ook wanneer ze bijvoorbeeld klusjes moeten doen en wanneer het tijd is om te spelen of om tv te kijken. Bespreek deze planning met uw kinderen (Brems, 2020; Oosterom, 2020).

Mentaal gezond: Maak een dagschema

  • Houd contact met vrienden, collega’s en familie

Sociale contacten zijn belangrijk. Stuur niet alleen apps of e-mails, maar bel elkaar ook regelmatig. Praat met elkaar over wat u vandaag heeft gedaan, maar ook over uw gevoelens en angsten. Spreek met elkaar af voor een videogesprek. Dit kan met WhatsApp, Skype of FaceTime. Naast virtuele theeparty’s kunt u ook denken aan virtueel lunchen of dineren of online speelafspraken regelen met uw kinderen. Wees creatief met technologie (Brems, 2020; Mann, 2020).

  • Zorg voor beweging

Hoewel de sportscholen dicht zijn, zijn er voldoende alternatieven om in beweging te blijven. Veel sportscholen geven momenteel online lessen die u eenvoudig thuis zonder specifieke apparatuur kunt doen. Heeft u geen sportabonnement? Op het internet vindt u voldoende filmpjes voor een work-out. Daarnaast kunt u ook een wandeling maken, fietsen of joggen. Let hierbij wel op dat u 1,5 meter afstand houdt van mensen die u tegenkomt.

  • Eet gezond

Houd u aan uw normale voedingspatroon. Zie voor voedingstips ons artikel “Corana en voeding: Wat u kunt doen.”

Wat u zelf kunt doen op het gebied van voeding

  • Ga niet voortdurend op zoek naar nieuws

Check een á twee betrouwbare nieuwsbronnen, zoals het RIVM maximaal een- á tweemaal per dag. Hoe meer u gaat googlen, hoe groter de kans dat u op onbetrouwbare sites komt met onjuiste informatie. Maak u niet meer zorgen dan nodig is. Houd u daarom bij een á twee nieuwsbronnen (Brems, 2020).

  • Zorg voor voldoende daglicht

Onduidelijk is of zonlicht impact heeft op het voorkomen van corona. In landen als Qatar zijn ook coronapatiënten en daar is het heel warm. Virologen hopen echter dat zonlicht een beetje gaat helpen (Bohlmeijer, 2020).

Zonlicht is echter ook goed voor u, vooral in deze tijden. Van zonlicht krijgt u een beter humeur. Ook al bent u aan huis gebonden, ga regelmatig u tuin in. Knap u tuin op of maak een wandeling en geniet van het voorjaarszonnetje.

  • Help anderen

Valt u niet in de risicogroep en bent u gezond, help anderen dan een handje. Bezorg boodschappen, stuur kaarten aan familie of bekenden in een verpleeg- of verzorgingshuis, laat kinderen een tekening voor hen maken en stop deze in de brievenbus en/of bel mensen die alleen zijn. Laat anderen weten dat ze er niet alleen voor staan (Mann, 2020).

  • Slaap voldoende

Het kan zijn dat u slechter slaapt nu u in quarantaine bent. Misschien valt u moeilijk in slaap of wordt u ’s nachts meerdere keren wakker. Ga op tijd naar bed. Doe mindfulness-oefeningen voordat u gaat slapen. Met mindfulness leert u technieken die ervoor zorgen dat stress vermindert en dat u dus beter kunt slapen. De Mindfulness Coach app van VGZ kunt u hiervoor goed gebruiken. U kunt deze app gratis downloaden en installeren op uw smartphone, ook als u niet bij VGZ bent verzekerd.

  • Blijf positief en houd hoop

Schrijf een dagboek waarin u dingen schrijft waarvoor u dankbaar bent of die goed gaan. Presently is bijvoorbeeld een mooie app hiervoor. Ook deze app kunt u op uw smartphone installeren.

Een andere optie is om plannen te maken met vrienden en familie. Bespreek wat jullie gaan doen als iedereen uit quarantaine mag. Op deze manier heeft u iets om samen naar uit te kijken.

Bronnen:

Gerelateerde berichten