Overgewicht bij kinderen

Steeds meer zien we overgewicht bij kinderen tussen de 4 en 20 jaar. Veel kinderen hebben een ongezonde leefstijl, waarbij ze ongezond eten en/of (te) weinig bewegen. Wat kunt u als ouder doen als uw kind overgewicht heeft of hoe kunt u als ouder ervoor zorgen dat uw kind geen overgewicht krijgt?

Ongezond eten

Kinderen eten tegenwoordig vaak ongezond. Ze eten minder fruit en groente dan wordt aanbevolen. Tijdens de lunchpauze op school gaat hun voorkeur vaak uit naar ongezond eten. Hoewel er gelukkig een aantal gezonde schoolkantines zijn – dankzij het project Gezonde Schoolkantine van het Voedingscentrum – zijn veel schoolkantines deels schuldig aan de ongezonde leefwijze van kinderen. Veel schoolkantines bieden nog broodjes frikadel, friet, chips en frisdranken. Daarnaast gaan veel jongeren tijdens de pauze naar de supermarkt om hun lunch te halen. In de meeste gevallen kopen ze snoep, broodje frikadel of saucijzenbroodjes en ongezonde drank, waaronder frisdrank en energiedrank.

Kinderen worden verder goed verwend, niet alleen bij opa en oma, maar ook op kinderfeestjes. Op basisschool trakteert de jarige zijn of haar klasgenootjes op iets lekkers. Vaak gaat het hierbij om ongezonde traktaties, zoals cupcakes of zakjes snoep.

Te weinig beweging

Naast het ongezonde eten, bewegen kinderen minder. Dit komt deels door de technologie. Kinderen kijken meer tv dan dat ze buiten spelen en sporten. Jongeren zijn daarnaast veel bezig op hun smartphone of tablet. Kinderen die sporten hebben wellicht voldoende beweging, maar de kans bestaat dat zij gebruik maken van een ongezonde sportkantine. Ook in veel sportkantines wordt ongezond eten verstrekt, zoals chips en flesjes AA Drink.

Leefwijze

Ook de leefwijze kan een oorzaak zijn voor overgewicht bij kinderen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld de gewoonten hebben het ontbijt over te slaan en veel tussendoortjes te nemen. Ook haastig eten kan de kans op overgewicht vergroten. Verder kunnen ook psychische problemen een aanleiding zijn voor overgewicht. Hierbij kunt u denken aan kinderen die op school worden gepest, het overlijden van een dierbare alsook de scheiding van ouders. Gescheiden ouders voelen zich vaak schuldig, waardoor ze de neiging hebben het kind vaker te trakteren op wat lekkers.

Gevolgen van overgewicht bij kinderen

Overgewicht schaadt de gezondheid van uw kind. De kans is groot dat kinderen met overgewicht ook op latere leeftijd met overgewicht kampen. Mogelijke gevolgen van overgewicht zijn:

  • Een groter risico op hart- en vaatziekten;
  • Een groter risico op verschillende soorten kanker, zoals slokdarmkanker, dikke darmkanker, alvleesklierkanker, nierkanker, borstkanker, baarmoederkanker of eierstokkanker;
  • Een verhoogde kans op diabetes;
  • Kans op vruchtbaarheidsproblemen bij meisjes later;
  • Een hoog cholesterol;
  • Gewrichtsklachten, zoals problemen aan knie, enkel of rug;
  • Een verhoogde kans op een laag zelfbeeld. Dikke kinderen worden vaker gepest. Ze kunnen niet alle kleding dragen en kunnen niet altijd met alle schoolactiviteiten meedoen. Hierdoor hebben ze vaak weinig zelfvertrouwen wat vervolgens kan leiden tot een laag zelfbeeld.
suiker in drank

Aantal suikerklontjes per glas

Voorkom overgewicht

Overgewicht kunt u het best voorkomen door samen met uw kind(eren) aandacht te besteden aan voeding en beweging. Als ouder kunt u namelijk een belangrijke rol vervullen in het voorkomen van overgewicht. Hieronder vindt u enkele tips wat u zoal kunt doen:

  • Stimuleer sport en beweging. Zorg dat uw kind minstens één uur per dag beweegt. U kunt uw kind bij een sportclub aanmelden. Zoek een sport uit dat uw kind leuk vindt. Daarnaast is ook buitenspelen een goede manier om in beweging te zijn. Buitenspelen alsook sport zijn uitstekend om het sociaal contact tussen uw kind en zijn of haar leeftijdsgenoten te bevorderen. Als ouder kunt u verder het voorbeeld geven door regelmatig met uw kind te gaan wandelen of fietsen.
  • Zorg dat uw kind niet te lang tv kijkt of op de computer, tablet of smartphone bezig is. Spreek een maximum met uw kind af, bijvoorbeeld 2 uur per dag.
  • Stimuleer gezond eten. Vermijd frisdrank en snoep zoveel mogelijk. Betrek uw kind(eren) bij wat gezond en goed is en wat niet. Laat hen weten waarom frisdranken en snoep slecht voor hen zijn. Ook voor uzelf is het raadzaam om te weten hoeveel suiker er in frisdrank, alsook vruchtensap, limonadesiroop, enzovoort, zit. Appelsap of sinaasappelsap lijken heel gezond te zijn, maar ook daar zit een grote hoeveelheid suiker in. Daarnaast weten kinderen tegenwoordig niet altijd waar hun eten vandaan komt. Neem uw kind mee als u de boodschappen haalt en laat ze eens zelf groente kiezen. Leg uw kind uit waar groente, de melk en/of het vlees vandaan komt.
  • Leer kinderen etiketten lezen. Op  deze manier leren kinderen meer bewust te worden met wat ze eten. U zult opmerken dat in veel producten veel meer suiker zit dan u denkt. De gezonde kreten op de voorkant geven de indruk dat een bepaald product gezond is, maar leest u het etiket, dan leert u inzien hoe gezond een product daadwerkelijk is.
  • Houd als ouder vaste eettijden aan. Zorg dat uw kind drie maaltijden per dag eet en zo min mogelijk tussendoortjes.

Wat kunt u doen als uw kind overgewicht heeft?

Als uw kind nog in de groei is, is het niet verstandig om hem/haar op een streng dieet te zetten. Meestal wordt de verhouding tussen lengte en gewicht vaak een stuk beter wanneer uw kind doorgroeit. In dit geval is het dan ook beter om ervoor te zorgen dat uw kind op gewicht blijft. Een dieet kan ervoor zorgen dat uw kind bepaalde voedingsstoffen die het nodig heeft bij zijn of haar groei niet meer of niet voldoende binnenkrijgt. Begin daarom niet zomaar met een dieet bij uw kind. Een diëtiste kan u en uw kind advies geven wat het beste is.

Diëtist bij MiCare

Ook bij MiCare kunt u terecht wanneer uw kind overgewicht heeft. Tijdens een eerste afspraak kijkt onze diëtist naar wat uw kind aan beweging doet en naar wat hij of zij dagelijks eet. Vervolgens kijkt de diëtist naar wat mogelijk in het voedings- en bewegingspatroon kan worden veranderd. Dit betekent niet dat alle ongezonde dingen uit het voedingspatroon van uw kind worden gehaald. Kinderen moeten gestimuleerd en gemotiveerd worden om hun gedrag stap voor stap te veranderen. Ze moeten niet het idee krijgen dat ze op een streng dieet zijn en dat ze worden gestraft. In overleg met u maakt de diëtist afspraken die haalbaar zijn voor uw kind alsook voor het hele gezin. Als ouder is het belangrijk dat u het goede voorbeeld geeft. Onze diëtist helpt u en uw kind bij het aanleren van nieuwe voedings- en bewegingsgewoonten en maakt steeds kleine veranderingen hierin. De kleinste veranderingen kunnen vaak al een groot effect hebben.

Bij elke afspraak wordt uw kind spelenderwijs betrokken. Dit doet onze diëtist met educatieve spelletjes en quizzen. Zo leert uw kind bijvoorbeeld inzien hoeveel suikerklontjes in hun favoriete drank zit. Dit kan vaak ook schrikbarend zijn voor volwassenen. Spelenderwijs leert uw kind bewust te worden wat gezond eten is en waarom dit zo belangrijk is.
Tenslotte wordt ook aandacht besteed aan hoe u en uw kind het best met de omgeving kunnen omgaan: wat kunt u doen met verjaardagen, traktaties op school en wat kan uw kind het beste doen wanneer zijn of haar vriendjes of vriendinnetjes snoepen?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden die onze diëtist biedt, neem dan contact met ons op via 045-785 14 80 of stuur een e-mail naar info@micare-health.nl.

Gerelateerde berichten