Wat is KANS?

Heeft u wel eens gehoord van KANS? Wellicht komt de term RSI u beter bekend voor. KANS werd namelijk voorheen RSI genoemd. KANS is een verzamelnaam die staat voor Klachten aan Arm, Nek en/of Schouder. Deze klachten zijn vaak werkgerelateerd, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. In dit artikel leggen we u uit wat KANS precies is en hoe KANS-klachten kunnen ontstaan. Bovendien gaan we in op hoe u dergelijke klachten kunt herkennen en voorkomen.

RSI en KANS

KANS werd voorheen RSI (Repetitive Strain Injury) genoemd. De term RSI leidde tot verwarring. De term RSI geeft aan dat klachten door herhaalde belasting (repetitive strain) worden veroorzaakt, die vervolgens tot een beschadiging (injury) leiden. Bij RSI (en ook KANS) is er echter geen sprake van een beschadiging. Bovendien ontstaat RSI alsook KANS niet alleen door herhaalde belasting. Er zijn meerdere factoren die KANS-klachten kunnen veroorzaken. Om verwarring te voorkomen en om betere diagnoses te kunnen stellen, is daarom de term RSI veranderd in KANS.

Specifieke en aspecifieke klachten

KANS wordt onderverdeeld in twee soorten klachten, namelijk specifieke klachten en aspecifieke klachten. Bij specifieke klachten is er sprake van een duidelijke diagnose. Voorbeelden van specifieke klachten zijn een tennisarm, een triggerfinger of het carpaal tunnel syndroom. Bij a-specifieke klachten is er geen duidelijke diagnose. De klachten kunnen niet herleid worden tot een medische aandoening.

Klachten en symptomen

KANS is een algemene benaming voor verschillende mogelijke klachten. De klachten kunnen hierdoor zeer uiteenlopen. De klachten komen voor in de bovenrug, in het nek- en schoudergebied, in de armen, ellebogen, polsen, handen en/of vingers. De symptomen van de klachten kunnen per persoon alsook per klacht verschillen. Vaak wordt KANS gelinkt aan een beroep of hobby. Dit maakt het moeilijk om de symptomen en klachten van KANS in kaart te brengen. De symptomen en klachten kunnen immers per beroep of hobby verschillen. Iemand die dagelijks met computers werkt, kan andere klachten ervaren dan een metselaar of een kapper. Dit heeft te maken met de houding en/of de manier van beweging die kenmerkend zijn voor een beroep of hobby. In toekomstige posts zullen we dieper ingaan op KANS-klachten en symptomen per beroepsgroep. Voor nu kunnen we zeggen dat de aanhoudende en terugkerende pijn kenmerkend is van veel soorten KANS-klachten.

KANS wordt onderverdeeld in de volgende drie klachten:

  • Lichte klachten: Dit zijn klachten die u na een lange werkdag werken, kunt ervaren. U heeft last van een of meerdere delen van uw lichaam. U heeft bijvoorbeeld lang achter de computer gezeten, waardoor u last heeft gekregen van uw pols of uw nek. Uw nek of pols voelt vermoeid of gevoelig aan. Misschien ervaart u wat tintelingen. De klachten verdwijnen nadat u rust heeft genomen. De volgende dag merkt u niets meer van uw pols of nek en kunt u uw taken achter de computer weer zonder problemen voortzetten. U hoeft niet naar een fysio- of ergotherapeut te gaan.
  • Matige klachten: Deze klachten zijn heftiger en zullen na een nacht slapen niet zomaar overgaan. De klachten komen steeds meer voor en verdwijnen minder snel. U kunt ’s nachts pijn ervaren. Mogelijk ervaart u ook op andere vlakken problemen, zoals in het huishouden. Rust is noodzakelijk. Het is belangrijk dat u die taken waarbij klachten optreden, regelmatig onderbreekt. Bovendien is het raadzaam om in dit stadium een fysio- of ergotherapeut naar uw klachten te laten kijken. Zo voorkomt u dat uw klachten nog erger worden. Heeft u ongeveer 6 weken lang last van klachten, zoals pijn, een doof, tintelend, onaangenaam of vaag gevoel, in uw bovenrug, nek, schouder, arm, elleboog, pols, hand of vinger(s)? En worden deze klachten steeds erger? Maak dan een afspraak bij de fysio- of ergotherapeut.
  • Hevige klachten: Deze klachten zijn continu aanwezig. Het is mogelijk dat de klachten zich verder hebben uitgespreid, bijvoorbeeld naar uw arm, schouder en/of bovenrug. De klachten zijn zelfs zo hevig dat werken en dagelijkse activiteiten amper mogelijk zijn. U ervaart steeds meer problemen. Het openen van potjes of schrijven lukt niet meer. Bij deze klachten is het belangrijk dat u eerst rust neemt. Vervolgens is het belangrijk dat u het betreffende lichaamsdeel gaat trainen. Een fysio- of ergotherapeut kan u hierbij helpen. Dit proces kan lang en moeizaam zijn, maar herstel is zeker mogelijk.

Oorzaken

KANS ontstaat geleidelijk. Dit maakt het moeilijk om een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Meestal is er bij KANS sprake van overbelasting op het werk, maar ook komen KANS-klachten steeds meer voor door intensief smartphonegebruik. KANS kan veroorzaakt worden door:

  • Fysieke belasting: Door herhaaldelijk dezelfde beweging te maken, kunt u een spier of pees belasten. Ook eenzijdige bewegingen (bijvoorbeeld weinig afwisseling in activiteiten of in eenzelfde houding werken) of een verkeerde houding kunnen voor problemen zorgen.
  • Psychosociale belasting: Werkstress (door bijvoorbeeld een hoge werkdruk of hoge eisen) alsook een slechte werksfeer kunnen zorgen voor een toename aan spierspanning. Daarnaast kan werkstress ervoor zorgen dat u langer en intensiever in een verkeerde houding blijft werken en minder pauzes neemt.
  • Persoonsgebonden factoren: Ook factoren, zoals uw conditie en uw instelling/motivatie kunnen een rol spelen bij KANS. Heeft u een verminderde conditie dan is de kans groter op KANS-klachten dan als u een goede conditie heeft. Bent u een perfectionist, dan is ook hierbij de kans groter op (onbewuste) spierspanning. Een perfectionist wil zijn of haar werk zeer goed doen. De continue spierspanning kan uiteindelijk voor overbelasting zorgen.

Preventieve maatregelen

Zoals eerder aangegeven, kunnen KANS-klachten per beroepsgroep verschillen. Dit maakt het ook moeilijk om algemene tips te geven die voor elk soort beroep van toepassing kunnen zijn. In latere posts zullen we dan niet alleen de symptomen en klachten per beroep bespreken, maar ook zullen we u tips geven. Hieronder vindt u een aantal algemene tips die u in acht kunt nemen om KANS-klachten te voorkomen:

  • Zorg voor voldoende afwisseling in uw werkzaamheden. Doe niet voortdurende eenzelfde taak.
  • Let op uw houding. Wissel regelmatig uw houding. Voorkom dat u lange periodes in eenzelfde houding zit. Zorg voor een ontspannen houding.
  • Neem regelmatig rustmomenten, ook bij drukte. Werkt u veel achter de computer? Verlaat uw bureau regelmatig en loop even rond.
  • Probeer uw pols recht te houden tijdens al uw handelingen. Beweeg of draai uw pols niet naar buiten.

Herstel van KANS-klachten is goed mogelijk. Belangrijk is dat u de klachten in de gaten houdt en op tijd contact opneemt met een fysiotherapeut of ergotherapeut. Vaak kunt u met kleine aanpassingen of oefeningen uw klachten effectief aanpakken en meer klachten voorkomen.

 

Labels: KANS, RSI,

Gerelateerde berichten